Logistiek partner
Duurzaamheid
Wij helpen u ondernemen

Het duurzame initiatief dat retourlogistiek heet

Bij Lekkerland gaat duurzame logistiek verder dan CO2-reductie. Naast groene oplossingen voor ons wagenpark, maken we leveringsprocessen duurzamer en efficiënter. Onze retourstromen zijn daar een perfect voorbeeld van.
In samenwerking met NS startten we een pilot op Station Boxtel om te onderzoeken in hoeverre retourlogistiek ook interessant is voor vergelijkbare ‘kleinere’ stations.

Zo kwam de pilot op station Boxtel tot stand.

Olga den Boer, Quality Consultant & Corporate Responsibility bij Lekkerland, vertelt dat Lekkerland ook levert aan winkels op treinstations. “Vanuit het retailbedrijf van NS Stations, met formules als Kiosk en Julia’s, kwam de vraag of wij rolcontainers met verpakkingsmaterialen konden retourneren, in plaats van lege containers mee terug te nemen. Voor Lekkerland een passend aanbod, aangezien retourlogistiek al behoort tot onze dienstverlening en geïntegreerd is in de logistieke bedrijfsvoering en processen. Denk bijvoorbeeld aan het aanleveren van verse koffie en het retourneren van koffiedrab. Het voorstel om op station Boxtel een pilot te starten, was voor Lekkerland een kans om onze retourlogistiek als dienstverlening concreter en klantspecifiek te maken.”

“De perfecte locatie voor een pilot.”

Voor veel stations geldt al dat het afval wordt gescheiden in de winkels. Op diverse middelgrote stations wordt dit nog geregeld en zou retourlogistiek een bijdrage kunnen leveren aan de ambitie van NS naar een circulaire bedrijfsvoering. Olga: “De StationsHuiskamer op station Boxtel heeft ruimte achter de winkel om het afval gescheiden te houden en was al gewend om karton te scheiden. Daarom was het voor ons beiden de ideale locatie om een pilot te starten.”

De reden en het beoogde doel van de pilot.

Voor zowel Lekkerland als NS is het testen van retourlogistiek op relatief kleine stations een goed leermoment, waarbij alle stappen binnen het proces onderzocht worden. Coby Leemans, Projectmanager bij NS Stations, vertelt: “Met name het verpakkingsplastic was voor ons een reden om deze pilot te starten. We wilden onderzoeken of we een voordeel kunnen behalen met retourlogistiek, zodat ook verpakkingsplastic op een circulaire manier kan worden verwerkt.”

De retourlogistiek in werking.

Op kleine stations staan geen perscontainers vanwege het lage afvalvolume. Hierdoor is bijvoorbeeld nascheiding op dit moment geen optie. Lekkerland dacht mee en bood een alternatieve werkwijze: de Lekkerland chauffeur laat na levering lege rolcontainers achter bij de winkel. Zo kan winkelpersoneel hierin lege verpakkingsmaterialen stapelen. Zijn deze vol, dan neemt de Lekkerland chauffeur ze bij een volgende levering weer mee. Terug bij Lekkerland gaan de rolcontainers naar de perscontainer waar het plastic en karton separaat wordt verwerkt. Vervolgens recyclen lokale partners de verpakkingsmaterialen volledig.

“Het proces draait op duidelijke instructies.”

 “Het blijkt met name van belang om duidelijke instructies te hebben. Zowel richting Lekkerland-chauffeurs als het winkelpersoneel. Denk daarbij aan het efficiënt vullen van de rolcontainers, weten welke materialen retour kunnen en weten waar opgehaalde rolcontainers naartoe moeten. Als iedereen weet wat er moet gebeuren, is retourlogistiek makkelijk te integreren in bestaande logistieke processen, zonder al te veel aanpassingen”, geeft Olga aan.

Het voordeel versus de uitdaging.

Het voornaamste gemak is dat de klant te maken heeft met slechts één leverancier, die verantwoordelijk is voor zowel de leveringen als het ophalen van verpakkingsmaterialen. “Naast voordelen staan we ook voor uitdagingen”, vervolgt Coby. “Interne administratieve afhandelingen zijn daar een voorbeeld van. En het effect op het geheel van ingerichte stationsprocessen, daarmee  is de pilot is al waardevol gebleken. We leren er veel van.”

Hoe ziet de toekomst van retourlogistiek eruit?

Olga legt uit dat Lekkerland via deze pilot op station Boxtel heeft getoetst hoe deze werkwijze uitpakt. Voor de stations én voor de processen bij Lekkerland. Coby: “Na afronding van de pilot kunnen we afwegen of we de verpakkingsmaterialen op deze manier ook op andere kleine stations door Lekkerland laten verwerken.”

De winkelmanager van de StationsHuiskamer op station Boxtel is alvast positief: “De pilot retourlogistiek is in onze ogen geslaagd. Het is een efficiënte manier van verzamelen en verwijderen van deze afvalstromen. We weten nu ook wanneer retourzending van beide stromen interessant is op een vergelijkbare locatie bij een bepaalde omzet. Wanneer naast het folie in de toekomst ook overige plasticsoorten op gelijke wijze verwerkt zouden kunnen worden, zou dat ideaal zijn.”

“Duurzaamheid in bedrijfsvoering wordt steeds concreter.”

 Olga: “We zien bij Lekkerland dat steeds meer klanten zoeken naar duurzame oplossingen. Waar vroeger duurzaamheid nog lastig concreet te maken was, kunnen we onze klanten tegenwoordig steeds gerichter adviseren en helpen bij het implementeren van duurzame oplossingen in bestaande processen. Als we tijd en moeite kunnen besparen, kan het ook nog een kostenbesparing met zich meebrengen.

We blijven vooruitkijken naar manieren waarop de klant kan verduurzamen. Op deze manier dragen wij bij aan duurzame doelstellingen van de klant én efficiëntie en innovatie in de keten.”

Duurzaamheid is een drijfveer die leeft in alles wat we doen. We houden ons voortdurend bezig met nieuwe ontwikkelingen, vertalen deze naar slimme oplossingen en blijven ons duurzaamheidsbeleid uitbreiden.
Wilt u meer weten over de aandacht voor duurzaamheid bij Lekkerland? Klik voor meer informatie op onderstaande button.