Lekkerland Nederland focust op uitvoering strategie

4. mei 2015

De algemene marktomstandigheden in Nederland zijn nog steeds moeilijk. Als gevolg daarvan daalde de omzet in Nederland van € 2416,3 miljoen naar € 2311,6 miljoen. Gecorrigeerd voor het effect van de omzetting van het btw-systeem halverwege 2013 werd echter een omzetstijging van bijna 4% of € 92,6 miljoen gerealiseerd. De omzet van rookwaren, gecorrigeerd voor het btw-effect, steeg met circa 4,2%. De expert in consumptieartikelen voor onderweg slaagde er ook in om een hogere omzet in food/non-food (+1,8%) te verwezenlijken en een hoger bedrag aan provisies op electronic value (e-va: elektronisch verkochte prepaid-tegoeden)/overig (+12,2%) binnen te halen.

“Eigenlijk zijn we niet helemaal tevreden over de financiële resultaten over 2014”, zegt Henk-Jan Peterse, landenmanager van Lekkerland Nederland. “We staan echter nog maar aan het begin van een heroriëntatie van de Lekkerland Group voor de lange termijn en we werken intensief aan de uitvoering van onze strategie ‘Convenience 2020’. In Nederland hebben we in 2014 enkele belangrijke mijlpalen bereikt, waaruit blijkt dat we op de goede weg zijn.”

In het bijzonder slaagde het nationale bedrijf erin om contracten met bestaande klanten te verlengen en uit te breiden. Voor verschillende accounts heeft Lekkerland verse, bakery-, diepvries- en e-voucherproducten toegevoegd, evenals onze op de klant afgestemde foodservice-concepten, de koffiebarmodules Piacetto en Punto Panino en het ‘Lekker Op Weg’-programma.

“In overeenstemming met de strategie ‘Convenience 2020’ concentreren we ons sterk op de verdere ontwikkeling van onze productassortimenten en diensten, met een speciale focus op onze on-the-go foodservice-oplossingen”, verklaart Henk-Jan Peterse. Vandaar ook dat in 2014 twee nieuwe foodservice-modules zijn geïntroduceerd, één voor Piacetto en één voor Punto Panino. Beide modules zijn speciaal ontworpen voor kleine winkels. Het succes liet niet lang op zich wachten: Lekkerland heeft onlangs de 300ste koffiemodule Piacetto geïnstalleerd in een benzinestation; zes outlets zijn onmiddellijk uitgerust met de nieuwe Punto Panino-module.

Uw contactpersoon

Verena Schick