logologo

Navigation

Toegevoegde waarde leveren

19-09-2025 | Het productaanbod van Lekkerland is groot en kwalitatief goed. Dat komt onder andere door de werkzaamheden van Patrick van Leijenhorst, Manager Category Group, en Bas van Moll, Category Manager Zoetwaren.
Patrick van Leijenhorst en Bas van Moll

Patrick vertelt: ”Wij zijn assortimentsbeheerder en inkopers. Dat betekent dat we verantwoordelijk zijn voor het beschikbaar hebben van het juiste aanbod. Op het juiste moment en voor de juiste prijs. Een juiste prijs voor zowel onze klant als voor Lekkerland zelf.” Bas: “Als klant heb je bij Lekkerland de mogelijkheid om producten bij onze groothandel af te nemen, maar je kunt ook alleen gebruikmaken van onze logistiek. We gaan altijd met onze klant in gesprek om te bekijken hoe we elkaar het beste kunnen helpen. Bijvoorbeeld door samen in te kopen voor een betere prijs.” Patrick vult aan: “Inkopen is een sport voor me. Onderhandelen, contacten, voor een maximaal resultaat. Ik kan er zó van genieten als ik een klant blij maak met belangrijke informatie of een goede deal!”

Klanten meenemen in ontwikkelingen

Patricks ogen twinkelen. “Smaak en eten is emotie. Voor mij als Bourgondiër en hobbykok met slagerspapieren is eten ook echt een passie. Ik heb van mijn hobby mijn werk kunnen maken! Precies daarom vind ik het zo leuk dat ik ook verantwoordelijk ben voor de inhoud van onze eigen producten: My Basics. Zo hebben we onlangs onze filet americain gewijzigd. Minder vlees en meer groenten. Vanwege de prijs van rundvlees én om zo bij te dragen aan verminderde vleesconsumptie. Verbeterde receptuur. En dát met een gelijk gebleven prijs, terwijl die van andere producenten stijgt. Deze informatie deel ik ook met relaties die geen filet americain bij ons inkopen. Ik probeer ze natuurlijk allereerst te overtuigen om wel bij Lekkerland te kopen. Maar anders geef ik ze meteen een duurzame denkrichting mee. Ik hoor regelmatig terug dat dit meenemen in ontwikkelingen zeer gewaardeerd wordt!”
Patrick van Leijenhorst

Wij luisteren naar wat jíj belangrijk vindt

“We hebben natuurlijk veel contact met leveranciers. Maar het is voor ons ook belangrijk om onze klanten goed te kennen. Wat speelt er bij hen? Wat vinden zij belangrijk? Alleen dán kunnen we goed maatwerk leveren. Voor de ene klant is prijs doorslaggevend, terwijl een andere klant duurzaamheid of smaak belangrijker vindt. Door dat te weten, kunnen we maximaal relevant zijn en precies díe producten of diensten aanbieden waar de klant naar op zoek is”, aldus Patrick.
Quote Bas van Moll

Onderhandelingsspel

Bij Lekkerland volgen we trends actief en vervolgens brengen we producten bij onze klanten onder de aandacht. Omdat we weten wat zij belangrijk vinden, kunnen we relevant voor hen zijn. Een mooi voorbeeld dus van proactief bezig zijn. Bas: ”In het voor- en najaar wisselt het assortiment vaak en spreken we onze klanten sowieso. Maar daarbuiten zijn wij altijd bezig met actualiteiten. Wij willen natuurlijk goede prijzen, dus daar onderhandelen we veel over. Soms ontstaan er dan leveringsproblemen en dan kijken we naar het beste. Gaan we akkoord met de gestelde prijs, zodat we producten geleverd krijgen? Of wachten we op een betere prijs? Misschien is er wel een andere leverancier, die aan de gevraagde wensen kan voldoen? Balanceren en maximale resultaten halen, dat is het hele spel.”

Bas van Moll

Wij gaan op zoek voor onze klant

“Prijs is belangrijk. Waar voorheen de prijzen voorspelbaarder waren, gaat het tegenwoordig veel meer alle kanten op. Dus daar zijn we druk mee. Maar er wordt ook veel gesproken over verkrijgbaarheid. Er zijn producten die wegvallen. Of we willen producten vanwege duurzaamheid dichterbij halen. Dan gaan we bij Lekkerland zelf actief op zoek naar alternatieven”, vertelt Bas.