De chauffeur is het levende visitekaartje van Lekkerland

Daan (37), Chauffeur

De chauffeur is het levende visitekaartje van Lekkerland

Daan (37), Chauffeur

Warm welkom

Voordat ik bij Lekkerland kwam werken, was ik werkzaam in een totaal andere branche. Ik zat namelijk in het leger. Daar heb ik destijds ook mijn rijbewijs gehaald. Daarna heb ik via een uitzendbureau een open sollicitatie gestuurd naar Lekkerland, waar ik direct welkom was.

Na zes maanden kon ik al in vaste dienst treden, dus dat ging allemaal vrij snel.

Mijn wagen, mijn indeling

Een werkdag bij Lekkerland begint voor mij lekker vroeg. Tussen 3 en 5 uur ’s ochtends laad ik de rolcontainers. Dat doe ik het liefste zelf: zo controleer ik meteen of alles compleet is en deel ik mijn wagen in hoe ik dat het fijnste vind voor mijn route. Ik bekijk hoeveel rolcontainers vers- en houdbare producten klaar staan.
Deze rolcontainers gaan los van elkaar in de vrachtwagen, omdat ze in verschillende temperatuurzones moeten staan: de versproducten staan in een omgeving van gemiddeld +5 graden Celsius en de vriesproducten in -25 graden Celsius. De grootte van de zones in de vrachtwagen is flexibel: ik pas ze aan naar de aantallen rolcontainers per zone en zorg ervoor dat alles erin past. Daar doe ik zo’n half uur over.
Voordat ik weg rijd controleer ik nog de juiste temperatuur in de verschillende zones en of de cabines goed afgesloten zijn.

De chauffeur is het levende visitekaartje voor Lekkerland

Zodra de wagen vol zit, drink ik nog een bakje koffie met collega’s. En dan is ’t op naar de klanten. Die zitten verspreid door ’t hele land, dus dat is lekker gevarieerd. Ik rijd vanuit DC Waddinxveen, de ene keer naar Zeeuws-Vlaanderen, dan weer naar Amsterdam en zelfs richting Texel. Iedere dag van de week rijd ik een andere route. Wel altijd naar dezelfde klanten, dus ik ken ze intussen goed. Ik weet precies waar ik scherp moet indraaien of waar de klant het liefste zijn containers heeft staan.

Op één dag maak ik soms wel eens 15 stops. Als ik dan een drukke route achter de rug heb, zoals bij de Randstad, is het altijd prettig om een rustmoment te hebben bij de klant. Koffie, even bijpraten, af en toe vragen beantwoorden. Wij zijn voor veel klanten het eerste aanspreekpunt van Lekkerland.

„Ik weet precies waar mijn klant zijn containers het liefste afgestapeld heeft.“
Daan (37), Chauffeur. Lekkerlander sinds 2007

Vrijheid om iets extra te doen

Het fijnste aan werken bij Lekkerland vind ik de vrijheid. Ik heb inmiddels een vaste wagen, waar ik zelf de verantwoordelijkheid over heb. Het voelt heerlijk om buiten de vier muren en onafhankelijk op pad te gaan. Vrijheid zit ‘m trouwens ook in de werktijden. Die zijn erg goed te combineren met mijn privéleven. Vroeg starten betekent ook vroeg klaar, zodat ik m’n kinderen van school kan halen.

Vrijheid geeft je ook de ruimte om soms meer te doen dan verwacht of gevraagd. Dat kan in de kleinste dingen zitten. Denk aan het afstapelen van een levering terwijl dit eigenlijk niet was afgesproken met de klant. Of een telefoontje van de planner om onderweg ergens goederen op te halen. Allemaal kleine extraatjes die ik graag doe.