Assortiment
Wij helpen u ondernemen

Koude drank is hot!

18. June 2020

Een van de meest veranderlijke productgroep van de laatste tijd is toch wel de groep van de koude dranken. Waar men vroeger trouw bleef aan één lievelingsdrankje, switcht men nu net zo gemakkelijk van een cola naar een chocomelk naar een energiedrankje. Gewoon waar ze op dat moment behoefte aan hebben. De functionaliteit van drankjes staat echt centraal. Gelukkig voor u. Kansen genoeg. Deze categorie is – na tabak – de meest verkochte categorie in uw shop. Wat zijn nu de precieze trends?

Dorst!

Wachten met dorst lessen tot ze thuis zijn, dat zit er niet meer in. Als de consument nu zin heeft om iets meer energie te krijgen, dan willen ze dat NU. Dat geldt zowel voor jong als oud. Er wordt meer geld uitgegeven buitenshuis, drinken is daarvan een grote kostenpost. Zoals gezegd werkt het niet meer op routine, maar meer op de behoefte en impuls van dat moment. Nu staat nog maar op 35% van de kassabonnetjes een koud drankje, echter zijn daar nog veel kansen te behalen.

Go with the flow

Een zuiveldrankje bij de lunch, een energiedrankje in de middag. Het draait allemaal om het moment. Koude dranken worden vaak gekocht in een impuls. Sterker nog, het is een van de meest impulsgevoelige producten in uw shop. Vandaar dat het ook zoveel kansen met zich meebrengt. De keuze voor een koude drank is gebaseerd op twee behoeftes: ‘ik heb het nodig’ en ‘ik wil genieten’. De eerste behoefte draait echt om functie: ik ga zo sporten, dus ik wil extra energie. Bij ‘ik wil genieten’ draait het om het kiezen voor een drankje waar je op dat moment zin in hebt.

Vloeibare vitamines

Welke trend ontbreekt uiteraard ook niet bij de koude dranken? Juist, de trend van een meer bewuste levensstijl. Populair in iedere shop zijn de suikerarme drankjes. Of de waters met of zonder smaakje. Een drankje dat naast het lessen van de dorst ook nog iets toevoegt aan de gezondheid is gewild. Drankjes met weinig of geen calorieën spelen een prominente rol in het aanbod. Vergeet ook niet dat de kennis van de shopper toeneemt. Milieu en de daarbij behorende foodprint is iets waarbij ze stilstaan. Producten die daar een toegevoegde waarde in betekenen zijn populair.

Meer meer meer drankjes verkopen

Hoe zet je een trend om tot meer omzet in uw shop? Met de volgende tips is succes gegarandeerd:

Deel uw koude dranken-assortiment duidelijk in. De drankjes om te genieten bij elkaar, de functionele dranken bij elkaar. Zo zorgt u dat uw klant gemakkelijk kan kiezen en helpt u mee om het gekozen drankje snel en efficiënt aan te kopen.

Het draait bij koude dranken allemaal om de behoeften van de klant op dat specifieke moment. Er zijn nogal wat verschillende behoeften, dus biedt een breed assortiment aan. Ga voor variaties in smaak, meer en minder suiker, maar ook in soorten verpakkingen. Durf ook te vernieuwen. Nieuwe drankjes trekken nieuwe shoppers.

De helft van de klanten haakt af voor het kopen van een drankje bij een broodje wanneer frisdrank niet zichtbaar is. Confronteer uw klant met het assortiment. Niet één keer, maar denk ook aan second placement of zelfs derde plaatsing van een koeling. Het draagt echt bij in omzet! Vraag uw verkoopadviseur en/of conceptspecialist voor een advies op maat voor uw shop.

De ene shopper is de andere niet. Waar de een recht op zijn doel afloopt om af te rekenen, dwaalt de ander rustig door de schappen en weer een ander loopt via de bakery. We adviseren om op meerdere plekken in de shop gekoelde frisdrank aan te bieden. Bij de kassa is sowieso een topplek.

Frisdrank is voor elk shopmoment relevant en enorm impulsgevoelig. Mocht iemand aan alle signalen uit de winkel voorbij zijn gelopen, laat uw medewerkers ze dan nog even op de koude dranken wijzen.