Wij wel! Officieel start de zomer op 20 juni, dit jaar is de zomer al begonnen (althans lijkt het…) in maart. Wij kunnen er best aan wennen! Wilt u inspelen op het weer én het gedrag van de klant in uw shop? Lees dan snel verder.

Leg eens een thermometer naast uw kassadata

Het weer heeft een enorme invloed op ons gedrag, iedere dag. Het bepaalt welke kleding we in de ochtend aantrekken, wat we eten, welke activiteiten we plannen… Maar wist u dat het weer ook invloed heeft op ons koopgedrag? Soms is dat bewust: zo gaan we bewust op zoek naar een warme jas als de winter eraan komt. Toch kopen we ook veel onbewust; denk aan een warme kop soep bij koud weer en in de zomer hebben we meer zin in verfrissing. De weergevoeligheid van de consument is veel sterker aan het begin van een seizoen. Denk maar aan wat we voelen bij die eerste mooie lentedag. Een temperatuur van 22 graden in mei heeft dus veel meer impact dan diezelfde 22 graden in september.

Hoe gaat u  als retailer hiermee om? Krijgt u meer bezoekers als het regent? Verkoopt u meer wanneer het buiten sneeuwt? Wat zijn uw topproducten wanneer buiten de zon schijnt? Leg eens een thermometer naast de cijfers van vorig jaar. Het weer heeft u niet in de hand, maar wel hoe u hierop inspeelt. Een broodje gezond bijvoorbeeld kent een piek in de zomermaanden en een fruitsalade op de menukaart (hetzij als seizoensaanbod) belooft een behoorlijke uplift. Speel in op de behoefte van uw klant en zorg dat (bij warm weer) verfrissing altijd binnen handbereik is. Of zet de ijsmenukaart eens vlak bij de kassa!

Zomerse salade

Een goede zomerse salade heeft drie belangrijke componenten:
1. Een basis van een sla-melange, zorg dat deze fijn gesneden is.
2. Vers fruit: Watermeloen is hierin echt een topper, licht zoet en heerlijk fris.
3. Een goede topping: Denk hierbij aan munt, feta, walnoot (of alle drie als je het echt lekker wilt maken).

Een eenvoudige dressing doet het altijd goed in een fruitsalade:
2 delen citroensap, 2 delen (olijf)olie en 1 deel honing. Smullen maar!

Maak gezonde producten toegankelijk

Dat gezond eten belangrijk is, weten we allemaal. In deze coronatijd is gezonde voeding nóg belangrijker, we zijn meer met onze gezondheid bezig. De vraag naar gezond eten stijgt dan ook drastisch en onderweg is het voor een bezoeker nog niet altijd even gemakkelijk om ‘even snel’ iets gezonds te eten. Speel hierop in als ondernemer en bied uw klant datgene waaraan hij behoefte heeft.

Hygiëne in uw shop

Als ondernemer bent u verplicht om maatregelen te nemen zodat uw klanten afstand houden. Lekkerland werkt nauw samen met een producent van diverse displays, plafondborden, vloerpijlen en stickers. Daarnaast vindt u in onze webshop verschillende artikelen om de hygiënemaatregelen in acht te kunnen nemen.