Logistiek partner
Duurzaamheid

Duurzame specialisten in fijnmazige stadsdistributie.

29. april 2021

Duurzame bezorging van goederen in de binnensteden is een interessante uitdaging voor de last mile logistiek. Stadsrestricties worden strenger en het aantal milieuzones neemt toe. Veel steden hebben aangekondigd om vanaf 2025 alleen nog zero-emissievoertuigen toe te laten in hun centra. Als mede-ondertekenaar van het convenant ‘Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek 2025’ ziet Lekkerland Nederland hoe hieruit ontwikkelingen en kansen voortvloeien.

Lekkerlands ervaring in last-mile logistiek.

Al ruim tien jaar werkt Lekkerland Nederland samen met Goederenhubs Nederland, de overkoepelende paraplu met een groot netwerk van stadshubs door heel Nederland. Bas Wouters, Supply Chain Manager bij Lekkerland Nederland schetst de voordelen: “Dankzij Goederenhubs leveren wij aan de stadsgrenzen van onder meer Maastricht, Nijmegen en Enschede. Wij bundelen onze goederenstromen en leveren bij de stadshubs. Vanaf daar zorgen de bezorgers van de stadshubs dat onze klanten hun bestelling per zero-emissievoertuig of zelfs bakfiets ontvangen. Zo blijft de CO2-uitstoot in binnensteden beperkt en komen de goederen altijd op het afgesproken moment bij de klant.”

Dankzij stadshubs optimaliseert ons transport.
Bas Wouters, Supply Chain Manager bij Lekkerland Nederland

Een duurzame oplossing, een efficiëntere werkwijze.

"Vanuit onze drie distributiecentra nemen wij zoveel mogelijk volume in een vrachtwagen mee op een route. Je wil immers niet met lege kubieke meters rijden, dat is kostbare ruimte en slecht voor het milieu. Door de goederen van meerdere klanten binnen het stadscentrum te bundelen en in één keer af te leveren op een Goederenhub, zijn we in staat om meer leveringen te doen binnen de straal van een uur rijden vanaf een distributiecentrum.

De leveringen aan stadshubs zijn vaak kleinere volumes die vooral bestaan uit niet-gekoelde producten, het zogenoemde ‘ambient’ segment. Grote volumes, bestaande uit drie temperatuurstromen, leveren we zelf aan de klant in onze 3T-gekoelde wagens.

Een eenvoudig rekenvoorbeeld: van de 25 leveringen in onze vrachtwagen, leveren we er 15 af bij een stadshubs en de andere 10 verzorgen we zelf.”

”Goederenhubs Nederland biedt samen met de hubpartners de ultieme optimalisatie van de hele keten: efficiënt en goed beladen op de snelweg, flexibel, zero emissie en servicegericht in de stad. Door kwaliteit en continuïteit bouwt Goederenhubs Nederland dubbel aan duurzaamheid: aan de relatie met de opdrachtgevers én aan het klimaat. Mooi om in deze tweevoudig duurzame samenwerking met Lekkerland Nederland de stap naar de volgende stad te maken. Nederland en Arnhem worden weer een stukje schoner!”

Max Prudon, Goederenhubs Nederland, www.goederenhubs.nl

“Onze routeplanning is daarmee een stuk eenvoudiger en ook nog eens flexibeler naar de wensen van onze klanten toe: we willen namelijk leveren binnen het tijdsblok dat we met onze klant hebben afgesproken. We moeten echter rekening houden met de stadsrestricties. Stel dat de paaltjes in het voetgangersgebied vanaf 11h omhoog staan, moeten we eerder in de ochtend met onze vrachtwagen leveren. We hebben ook klanten die pas om 12h hun deuren openen en een leveringstijdstip in de middag verkiezen. De bezorgers van de stadshub kunnen dan op het afgesproken tijdstip de spullen bezorgen. De ritten zijn efficiënter en de klanten tevreden.”

Nu ook de bij de Goederenhub in Arnhem: Groene Rijders.

“Al jaren leveren wij aan klanten in de binnenstad van Arnhem. Dankzij de uitbreiding van de samenwerking met Goederenhubs, zijn onze last miles ook in deze stad duurzaam. Vanuit de microhub van Groene Rijders fietsen de bezorgers op speciale bakfietsen rechtstreeks naar onze klanten. Uiteraard op het met Lekkerland afgesproken tijdstip.

''Groene Rijders levert de gewenste flexibiliteit en oplossingen op maat voor Lekkerland Nederland door de last-mile te verzorgen met elektrische transportfietsen en LEVVs (lichte elektrische vrachtvoertuigen). Groene Rijders biedt Lekkerland Nederland een logische stap in  het verder verduurzamen van hun distributienetwerk en een oplossing voor transport-op-maat de binnenstad in: de vrachtwagen van Lekkerland lost aan de rand van de stad op de hub van de Groene Rijders, waarna wij de goederen, gebundeld met andere stromen, afleveren tot in de winkel. Op maat en elektrisch.”

Johan van Rietschoten en Steven Koster, www.groene-rijders.nl

Lekkerland blijft verantwoordelijk voor de last mile. Bij overdracht in het magazijn van Groene Rijders worden de pakketten gecontroleerd en via een track & trace-systeem kunnen wij zien of de juiste goederen op het juiste moment en op de juiste locatie worden afgeleverd.”

Meerdere sporen richting de last mile van morgen.

Lekkerland Nederland blijft zich inzetten voor nieuwe duurzame oplossingen voor de last mile. “Zo zijn er bijvoorbeeld al stadshubs met oplossingen voor vervoer van verse producten, maar nog niet voor de diepvriesstroom. Lekkerland denkt mee in een uitkomst voor alle temperatuurstromen.”

Er leiden meerdere wegen naar de duurzame last mile. 
Bas Wouters, Supply Chain Manager bij Lekkerland Nederland

“Het andere spoor dat Lekkerland Nederland bewandelt, is zelf duurzamer vervoeren, ons eigen wagenpark daartoe ontwikkelen. We onderzoeken het energieverbruik en de capaciteit van elektrische vrachtwagens en bestelbussen. Nu is dat nog onvoldoende om zware vrachten op de juiste bestemmingen te krijgen en gekoeld te houden. Wanneer de actieradius vergroot kan worden, kunnen we straks ook grote volumes zonder CO2-uitstoot transporteren naar binnensteden. Naast de doorontwikkeling van elektrische voertuigen test Lekkerland ook het gebruik van waterstof als alternatieve brandstof. Een interessante technologie die een groene uitkomst zou kunnen bieden voor leveringen aan klanten in het centrum. 

Meer weten over de duurzaamheidskoers en initiatieven van Lekkerland?