Wij helpen u ondernemen

Wayback Burgers: 1 app, 1 partij.

22. December 2020

Als specialist op alle vlakken van on-the-go consumptie, is Lekkerland een gerenommeerd allround logistieke dienstverlener. Veel franchiseformules in de foodsector maken daar gebruik van, waaronder het in Nederland nieuwe Wayback Burgers. Tien franchisevestigingen wil deze Amerikaanse hamburgerketen hier de komende twee jaar openen.

Dat is de markt van ‘short stay on the go’, locaties waar de consument een half uur tot een uur verblijft. Niet alleen de groothandelsartikelen worden bezorgd. Lekkerland neemt in de supply chain ook producten op die eigen zijn aan formules: een specifiek broodje of de speciale saus. Al die bestellingen gaan via het webportaal Lekkerland24. Ook de retourlogistiek en de recycling neemt Lekkerland op zich.

Private label

Lekkerland beschikt over een groot landelijk netwerk met vrachtwagens waarin zowel houdbare, verse als diepvriesproducten kunnen worden vervoerd. Dat maakt ons flexibel om ook kleinere stops bij lokale leveranciers te maken.
Lokaal, biologisch en ultravers zijn de trends. Met de oplossingen van Lekkerland kan een formule daarop inspelen: de formule bepaalt zelf het assortiment en wij nemen die producten op in de logistieke stroom.

Ook Wayback Burgers heeft ‘Wayback-only artikelen’. Zoals het zelf ontwikkelde brood, maar ook kaas, kip, groenten en de eigen sauzen. “Die artikelen worden naar onze specificatie gemaakt en zijn altijd genoeg op voorraad bij Lekkerland”, zegt Stefan Boers, franchisegever in Nederland van Wayback Burgers. “Het is heel fijn dat we via één app één partij hebben die uitlevert. We hebben geen zorgen dat in de supply chain een probleem ontstaat.”

Maatschappelijk verantwoord

Als ervaren man in de fastfoodwereld was hij op zoek naar een concept ‘met hoogwaardige producten en veel aandacht van ontbijt tot late night, maar niet echt een restaurant’. Hij kwam uit bij het snelgroeiende Wayback Burgers. “De filosofie van het bedrijf sprak me aan, ze ondernemen maatschappelijk verantwoord.”

Zo is plastic taboe in de vestigingen en zijn de producten van lokale of regionale herkomst. Door die strategie van de Amerikaanse formule wordt door de Nederlandse tak niets uit Amerika ingevoerd.  Boers ging dus op zoek naar leveranciers van eigen bodem. Anderhalf jaar geleden was alles rond en opende hij in Breda de eerste vestiging. Een restaurant met 200 zitplaatsen, de grootste vestiging van de formule ter wereld. Nu acht hij het moment rijp om door te pakken en de komende twee jaar tien franchisevestigingen te openen.

Kwaliteit in het bezorgsegment

Door de coronacrisis is het lanceren van Express-locaties in een versnelling geraakt. Intussen staat de eerste Wayback Burgers Express (in de omgeving van Breda) in de steigers, de opening is gepland in het voorjaar van 2021. “In essentie blijft het een restaurantformule, maar het is een heel goed product om te bezorgen”, benadrukt hij. “Mensen kijken steeds meer naar kwalitatieve beleving binnen het bezorgsegment. En zo creëren we ook continuïteit.”