Lekkerland Nieuws

Jaarverslag 2018 Lekkerland Groep

08. May 2019
onderwerpen: Lekkerland Nieuws

Jaarverslag 2018 Lekkerland Groep

8 mei 2019

  • Balans 2018: de Lekkerland Groep behaalt een goed operationeel resultaat bij een licht gedaalde omzet
  • De specialist voor on-the-go-consumptie richt zich op innovatieve dienstverlening op maat
  • Lekkerland verlengt belangrijke contracten en haalt gerenommeerde nieuwe klanten binnen

Lekkerland stelt klanten en innovaties centraal

Met belangrijke contractverlengingen, het binnenhalen van nieuwe klanten en innovatieve dienstverlening op maat, creëerde Lekkerland het platform voor een verdere positieve ontwikkeling in 2018. De omzet en het operationele resultaat daalden, maar “dit was voornamelijk te wijten aan het gefaseerde vertrek van een grote klant in Duitsland dat nu is afgerond”, aldus Patrick Steppe, voorzitter van de Raad van Bestuur van AG & Co. KG. Een deel van de omzetdaling – namelijk 127,1 miljoen euro op groepsniveau – kan ook worden toegeschreven aan het voor het eerst toepassen van de boekhoudstandaard IFRS 15.
“Het boekjaar 2018 heeft onze ambitieuze verwachtingen overtroffen en we hebben, gezien de uitdagingen, een vooruitgang geboekt waar we tevreden over mogen zijn”, reageert Patrick Steppe.

Overzicht van de cijfers

In het afgelopen jaar genereerde de Lekkerland Groep een omzet van 12,4 miljard euro (2017: 12,8 miljard euro) en een operationeel resultaat (EBIT) van 92,7 miljoen euro (2017: 104,3 miljoen euro). Lekkerland is actief in zeven Europese landen: Duitsland, België, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje.

De omzet van de Lekkerland Groep in de afzonderlijke productgroepen ontwikkelde zich als volgt: de omzet in rookwaren daalde met 3,1 procent naar 9,8 miljard euro. In de productgroep food/non-food daalde de omzet met 3,0 procent tot 2,5 miljard euro, en bij de provisies op Electronic value (e-va: elektronisch verkochte prepaid-tegoeden)/diversen daalde de om-zet met 6,2 procent tot 111,8 miljoen euro.

Belangrijke contractverlengingen en nieuwe klanten

In 2018 bereikte Lekkerland belangrijke mijlpalen bij de invulling van zijn visie om voor zijn klanten “Your most convenient partner” te worden, de beste partner die klanten zich kunnen wensen. Het bedrijf ondersteunt zijn klanten met innovatieve dienstverlening op maat in de groeisector on-the-go-consumptie. Hierdoor kunnen klanten op de lange termijn succesvol zijn in een sterk concurrerende omgeving. “We stellen onze klanten in staat om optimaal in te spelen op de wensen van consumenten en actuele trends in on-the-go-consumptie”, aldus Patrick Steppe.

Afgelopen jaar spraken veel klanten hun vertrouwen uit in deze benadering door hun contracten met Lekkerland te verlengen. Onder hen waren de Westfalen Groep in Duitsland en de Nederlandse dochteronderneming van bakkerij backWERK. Een van de belangrijkste nieuwe klanten is de Canadese fastfoodketen Tim Hortons, van wie de volledige leveringsketen in Spanje wordt beheerd door Lekkerland dochter Conway.

Dienstverlening op maat, digitale oplossingen

Om zijn klanten te laten profiteren van de groeiende vraag naar snacks en dranken voor onderweg, biedt Lekkerland hen een breed productassortiment, logistieke oplossingen op maat en diverse diensten. In dat kader werden in 2018 in Duitsland nog eens vier testwinkels geopend van het “Frischwerk” winkelconcept. Dit is een full-serviceoplossing waarbij Lekkerland in alles voorziet: vanaf het ontwerp en de inrichting tot de keuze van het productassortiment en marketing. Afgelopen jaar heeft Lekkerland in Nederland snackconcepten geïntroduceerd met de nadruk op nacho’s, pizza en wokspecialiteiten.
De kansen die door digitalisering worden geboden, spelen een belangrijke rol in het streven van het bedrijf om “Your most convenient partner” te worden voor zijn klanten. In dat kader werd in 2018 in Duitsland het online leveringsvolgsysteem gelanceerd en dit zal in de loop van 2019 in andere nationale vestigingen worden ingevoerd. Met deze service informeert Lekkerland zijn klanten over de verwachte levertijd en eventuele vertragingen.
Daarnaast blijft Lekkerland het online aanbod aan zijn klanten verder ontwikkelen. Sinds eind 2018 is in België en Nederland een praktische bestel-app beschikbaar die automatisch synchroniseert met de webwinkel. Klanten in Oostenrijk kunnen bestellingen plaatsen op het nieuwe platform Lekkerland24. Daar vinden ze ook informatie over concepten en kunnen ze hun bestellingen en facturen bekijken.

Vooruitzichten: boekjaar 2019

Ondanks de steeds scherpere concurrentie en de uitdagende randvoorwaarden – waaronder de invoering van Track & Trace in tabakslogistiek – verwacht Lekkerland voor 2019 opnieuw een goed operationeel resultaat, zij het enigszins lager dan het mooie resultaat van het jaar ervoor.