Lekkerland Nieuws

Jaarverslag 2018 Lekkerland Nederland

08. May 2019
onderwerpen: Lekkerland Nieuws

Jaarverslag 2018 Lekkerland Nederland

8 mei 2019 10. 

  • Omzet groeide in 2018 met 3,5%
  • Nieuwe contracten afgesloten
  • Lancering van nieuwe snackconcepten

Lekkerland Nederland houdt vinger aan de pols bij on-the-go consumptie

Door de consumententrends op het gebied van on-the-go consumptie nauwlettend te volgen en deze te vertalen naar oplossingen voor zijn klanten, slaagde Lekkerland Nederland er in 2018 – in een zeer concurrerende omgeving – opnieuw in zijn omzet te vergroten en nieuwe klanten binnen te halen.
De omzet bedroeg € 2,4835 miljard, een stijging van 3,5% ten opzichte van de € 2,400 miljard in 2017. Nederland is na Duitsland de tweede grootste markt van de Lekkerland Groep.
“De consument van vandaag wil onderweg kunnen genieten van verse en gevarieerde snacks. Met onze producten en concepten stellen we onze klanten in staat om aan deze vraag te voldoen, waardoor ze op de lange termijn kunnen groeien”, aldus Freek van Beek, Country Manager van Lekkerland Nederland.

Nieuwe foodserviceoplossingen, nieuwe klanten

In 2018 verstevigde Lekkerland Nederland zijn positie als een van de belangrijkste aanbieders van oplossingen en producten voor on-the-go-consumptie. Door het aanbieden van eenvoudig in te voeren snackconcepten en een assortiment dat voldoet aan de vraag van de consument van nu, laat het bedrijf zijn klanten profiteren van de groeiende vraag naar snacks en dranken voor onderweg.

In 2018 introduceerde Lekkerland snackconcepten voor nacho’s, pizza en wokspecialiteiten, en Smart Choice: een speciaal assortiment bestaande uit gezonde snacks en biologische producten. “Onze foodserviceoplossingen op maat vormen een perfect voorbeeld van de wijze waarop we invulling geven aan onze visie om “Your most convenient partner” voor onze klanten te worden”, licht Freek van Beek toe.

Met een aanbod als dit is Lekkerland erin geslaagd nieuwe grote klanten binnen te halen en contracten met bestaande opdrachtgevers te verlengen. Een voorbeeld: het bedrijf is een unieke samenwerking aangegaan met Jutter Speijs, aanbieder van onbemande 24/7-foodmarkets die niet alleen door Lekkerland worden bevoorraad maar waar een Lekkerland medewerker ook zorgdraagt voor het stapelen van de producten en het bijhouden van de schappen. Daarnaast is het bedrijf begonnen met het leveren van verse en diepvriesartikelen en non-foodproducten aan The Tosticlub (in het kader van een driejarige overeenkomst). En Lekkerland heeft contracten kunnen afsluiten dan wel verlengen met backWERK en Bakker Bart.

Digitale oplossingen voor klanten

Gezien de groeiende concurrentie streeft Lekkerland Nederland ernaar oplossingen en diensten te bieden die de dagelijkse werkzaamheden van zijn klanten vereenvoudigen. Een voorbeeld: sinds eind 2018 kunnen klanten een bestel-app op hun smartphone downloaden die automatisch synchroniseert met de webwinkel. Dankzij de geïntegreerde functie voor het scannen van barcodes kunnen producten uitermate snel en eenvoudig worden besteld.

In aanvulling hierop start binnenkort de testfase van een andere nieuwe dienst, waarmee klanten hun leveringen van Lekkerland online en in real time kunnen volgen “Digitalisering biedt ons talrijke mogelijkheden om de dienstverlening aan onze klanten continu te verbeteren. De nieuwe app en het leveringsvolgsysteem zijn twee voorbeelden van de wijze waarop we deze mogelijkheden benutten”, aldus Hans Oberg, Directeur Verkoop & Vending Services.

Derde Lean & Green-ster

In 2018 werd aan Lekkerland Nederland een derde Lean & Green-ster toegekend voor het bijzonder efficiënt beheer van zijn wagenpark. Tot dusver hebben slechts zes bedrijven in Nederland een derde ster ontvangen. Daarnaast wordt op dit moment in Amsterdam het prototype getest van een elektrische bestelwagen voor het bevoorraden van klanten. De test is één van de maatregelen van Lekkerland Nederland om het laatste stukje distributie in de binnensteden te verbeteren.