Lekkerland Nieuws
Wij helpen u ondernemen

Lekkerland nieuwe conveniencepartner De Haan Minerale Oliën

25. January 2021

Het hing al even in de lucht, maar per 1 februari 2021 wordt Lekkerland de nieuwe conveniencepartner van De Haan Minerale OliënMet Lekkerland heeft het tankstationbedrijf de overtuiging de huidige uitdagingen naar meer convenience en druk op de tabaksverkoop beter te kunnen invullen. Bron: @Foodclicks.

De Haan Minerale Oliën telt verschillende bemande en onbemande tankstations onder de labels Shell, bp, Esso en de eigen merknaam Haan. Enkele van die locaties hebben de shopconcepten Tony’s Streetfood of Tony’s Coffee & MoreAfhankelijk van de omvang van het station en de ligging wordt voor een van beide concepten gekozen. Uiteindelijk gaan alle bemande tankstations over tot een van beide formats. Het bedrijf is sinds november 2017 actief met de ontwikkeling van de Tony-formats, waarvan er inmiddels zeven in tankstations verspreid over Nederland te vinden zijn.

Herijking

Het foodserviceconcept Tony’s is ontwikkeld als antwoord op de veranderende rol en betekenis van het traditionele tankstation. Andere brandstoffen, de ban op de verkoop van tabak en gewijzigde consumentenwensen, maken een herijking van het tankstation noodzakelijk. Tankstations moeten naast de verkoop van brandstof ook in andere opzichten voor de consument een aantrekkelijke locatie zijn. Veel tankstationbedrijven en tankstationondernemers zijn daarmee bezig.

Ook De Haan Minerale Oliën zit volop in dat proces en ziet momenteel voor de eigen strategische ontwikkeling in Lekkerland de juiste partner. Adviseur Ulrich Knieling van De Haan Minerale Oliën, die het veranderingsproces heeft begeleid, verwacht op termijn vooral meer te kunnen profiteren van de conveniencekennis van Lekkerland en gebruik te kunnen maken van de expertise die het bedrijf momenteel in Duitsland opdoet door de overname van supermarktketen REWE. De Lekkerlandgroep is de convenience divisie van REWE.

Links: Freek van Beek van Lekkerland en rechts: Ulrich Knieling van De Haan Minerale Oliën.

Sterke partner

De snel veranderende behoefte van de consument en de relevantie van de tankshop zijn de belangrijkste reden waarvoor beide partijen elkaar hebben gevonden. Knieling: “Wij hebben de overtuiging dat Lekkerland ons in de dagelijkse business veel gaat brengen. De gesprekken die hierover zijn gegaan, hebben duidelijk als insteek gehad dat wij veel waarde hechten aan een sterke partner in de supply chain. Dat geldt ook voor de categorie tabak, wat nog altijd voor een belangrijke traffic builder is.

Conveniencepartner

Lekkerland is blij met de keuze van De Haan Minerale Oliën. Lekkerland volgt al jaren een koers die meer geënt is op samenwerking als de conveniencepartner. Van Beek: “De samenwerking met De Haan Minerale Oliën past volledig in die uitgezette strategie. We ontwikkelen oplossingen die bijdragen aan het succes van de ondernemer en zijn team. De toekomst vraagt om meer digitalisering, sales service, hoog productniveau, online bestellingen en slimme checkout-ontwikkelingen.”

Markt ontwikkelen en kennis delen

De verwachting is dat in de eerste helft van 2021 er bij De Haan concepten kunnen worden neergezet die uit de gezamenlijke koker van De Haan en Lekkerland komen. Van Beek: “Je kunt denken aan concepten voor onbemande tanklocaties of shops waar meer sprake is van semi-bemande bediening in plaats van shops die volledig zijn bemand. Ook digitalisering speelt een belangrijke rol bij de ondersteuning van de consument in het koopproces en de ondernemer in zijn bedrijfsvoering.  Hierbij kun je denken aan bestelzuilen in de winkel of online en de koppeling van deze systemen aan productie en bestelprocessen die belangrijk zijn voor de ondernemer. Ook blijven we onderzoeken hoe consumenten door een shop bewegen en blijven we bekijken welke promoties het meest effectief zijn. Al die zaken leveren direct retail data op van alle factoren van de bedrijfsvoering. Ervaringen die we graag gebruiken in onze adviezen naar klanten.”

“We ontwikkelen oplossingen die bijdragen aan het succes van de ondernemer en zijn team”

Langere tijd

De samenwerking die volgende maand ingaat, is er eentje voor de langere termijn. Beide partijen willen investeren in elkaar. Over hoe lang spreken beide partijen zich niet uit, maar de inschatting is minimaal drie jaar. “Het zou vreemd zijn om kennis en ervaringen met elkaar te delen voor één jaar. We hebben dus in ieder geval een langere periode afgesproken”, aldus Knieling.

Met deze petrolpartners werkt Lekkerland samen