Lekkerland Nieuws
Wij helpen u ondernemen

Maximaal 5 ingrediënten! Laat u inspireren in de proefkeuken van Lekkerland

Inspiratiesessie in de Lekkerland proefkeuken

Son, juni 2018- Met maximaal 5 ingrediënten creëert u de laatste foodtrends van deze zomer. Laat u inspireren in de proefkeuken van Lekkerland. Handen wassen, rode schort voor, klaar om zelf de laatste foodtrends van deze zomer te produceren. En natuurlijk veel proeven tussendoor. Welkom bij een inspiratiesessie in de Lekkerland proefkeuken.

Trainen tot aankomend horecaprofessional

Ronald Janse is Operationeel Manager Food Service bij Lekkerland. Hij heeft zijn bakkerij-diploma’s op zak en jaren ervaring in bakkerijen en La Place. Met zijn zwarte sloof, soepelheid in handelingen en toelichtingen is Janse duidelijk de ervaren instructeur van de dag. Hij heeft al vele ondernemers, klanten van Lekkerland, getraind en geïnspireerd. Bij de klant op locatie, of in de proefkeuken van Lekkerland. “We stomen onze klanten klaar tot aankomend horecaprofessional. Er komen bijvoorbeeld steeds meer bakery’s waarvan de meeste met een piston-koffiemachine. Dan moet je als een barista kunnen koffie zetten, of snel broodjes van verschillende recepturen smeren, soms zelfs een salade opbouwen. Niet te vergeten kennis hebben van wet- en regelgeving en alert zijn op allergenen. Dat klinkt als lastig en veel. Maar er is voor alles wel een praktische oplossing te bedenken.” Klanten krijgen tijdens de sessies ook inzicht in de laatste trends. “Bananenbrood bijvoorbeeld heeft pas zijn intrede in Nederland gedaan. We zijn nog aan het ontdekken hoe het bananenbrood in ons land doorsnee gegeten zal worden, wat vinden we hier lekker?“

Doenbare recepten van 5 ingrediënten

Naast ‘vergeten groente’ introduceert Janse ook zoiets als ‘vergeten gebak’. Hij ziet hoe de voedselindustrie op zoek gaat naar verrassende trends, tot aan zwart ijs toe. “Maar we zijn vergeten wat je verrassend kunt doen met de ingrediënten die je al hebt liggen.” Een stroopwafel kun je even verwarmen en als reusachtige wafel in een fraaie verpakking aanbieden. De kruimels ervan kun je inzetten als ingrediënt voor een nieuw product, zoals een eierkoek met die stroopwafelkruimels. Of een eierkoek juist met die groene asperges die je ook al voor de zomersalade bedacht hebt. Janse daagt iedereen uit: “Denk eens buiten je food-paradigma. Probeer heel anders te combineren met de producten die je al in huis hebt. Met maximaal 5 ingrediënten die elkaars smaak versterken, creëer je meteen een nieuw product voor een ander moment op de dag.” De sessie voor salades gaat ondertussen verder met de opbouw, presentatie en … kleur. “Want het oog wil ook wat! Tachtig procent van de consumptie gaat via het oog”.

Van snelle handelingen tot bedrijfsvoering

Over naar het onderdeel presentatie, display opbouwen en technieken. “Want als je eenmaal goed met een ijsschep kunt omgaan, kun je naast een bolletje ijs ook vlot je portie filet americain uitscheppen, of de perfecte hoeveelheid eierkoekbeslag.” Een vers-tak heeft gevolgen voor de bedrijfsvoering, dat weet Janse uit ervaring. “Ook daarin begeleiden we de ondernemer. We laten zien wat je ’s morgens al gereed kunt zetten voor de productie ’s middags, als het dan rustiger is. En geef eens een zakje mee aan een klant op het einde van de dag. Er is geen betere marketing dan laten proeven!” Alles dus om onze klanten succesvoller te maken. “In onze proefkeuken kunnen klanten naar hartenlust iets uitproberen. Ze ervaren hoe voedselbereiding goed te doen is en prima kan passen in hun winkelformule.”