Op het randje van 2019 opende YO! op Rotterdam Centraal Station en wat een succes! “Een opening die we niet konden realiseren zonder alle inspanningen van Lekkerland”, aldus Yvonne Veerman Category Manager bij Lagardère Travel Retail.
Een teamprestatie van alle Lekkerland afdelingen om
dit in een bijzonder kort tijdsbestek voor elkaar te krijgen. Begin september kwam namelijk pas de mededeling vanuit Lagardère Travel Retail – eigenaar van travel foodservice formules – dat zij een sushi concept wilden openen.

“Bij Lekkerland wisten we dat dit een uitdaging ging worden, maar we reageerden enthousiast en omarmden het als een kans.” Patrick van Leijenhorst is nog niet zo lang Category Manager Foodservice bij Lekkerland en kreeg meteen een flink project voor zijn kiezen. Samen met Mike Verdonschot, Sales Support bij Lekkerland, en de rest van het team pakten ze alle aspecten van de voorbereidingen gedegen op. Vol energie stoomden ze YO! klaar voor de opening.

Dat gaan we doen!

Patrick: “Leveranciers, producten, inregelen… dat gaan we doen!”. Wereldwijd kent YO! al veel vestigingen, maar in Nederland moest het personeel nog getraind worden. “YO! heeft veel producten, die wij in ons assortiment opnamen.” Mike vult aan: “De complete financiële voorbereiding kost ook tijd. Tussen het eerste contactmoment en het eerste levermoment gebeurt zoveel meer dan wat velen denken.”

“Een magazijn is niet van rubber”

Neem verse vis: een zeer gevoelig product, dat nogal wat impact heeft op de logistieke keten. Verse vis vervoer je gekoeld op ijs, in plaats van in dozen. En de HACCP-regels zijn scherper. “En een magazijn is niet van rubber”, vervolgt Patrick. “Er wordt altijd gekeken naar hoe een ruimte zo efficiënt mogelijk gevuld wordt. In de opstart hebben we bijvoorbeeld de biefstuk opgehaald bij de leverancier, zodat wij de klant een zo vers mogelijk product konden bieden. Op de achtergrond doe je alles om het voor elkaar te krijgen. Op de klantlocatie hebben de medewerkers al genoeg uitdagingen, dus zorgen we ervoor dat niemand ergens last van heeft. Als je zegt dat het gaat lukken, dan zorg je dat het gaat lukken.”

Most convenient partner voor YO!

“In de aanloop was het goed om direct een sterke driehoek te creëren tussen Lekkerland, YO! en een nieuwe, kwalitatieve visleverancier” verklaart Patrick. Yvonne Veerman beaamt: ”Je kunt snel schakelen, meteen op niveau met elkaar praten en dat zorgt voor flexibiliteit, transparantie en specialisme.”

“Met de chefs om tafel”

Patrick vervolgt: “Op een gegeven moment zaten we samen met de chef van de leverancier en de Engelse chef van YO! om de tafel. Dan kun je vragen of je de juiste dingen doet, of er alternatieven zijn en of we meer gebruiksgemak voor YO! kunnen creëren.”
“En dat meedenken houdt niet op, want nu YO! een paar maanden open is, blijft Lekkerland betrokken bij veranderingen in ons assortiment en welke oplossing daarbij past”, aldus een tevreden Yvonne.

De ultieme match

“Ons fijnmazige distributienetwerk is voor de locatie van YO! op een centraal station bijna een voorwaarde te noemen. Daar komt bij dat de manier van werken erg snel verloopt. Dat is precies waar Foodservice om draait: vandaag bestellen, morgen leveren”, weet Patrick. “Door het voortdurend meedenken, de snelheid en de openheid bouw je een sterke klantrelatie op. Zo hebben YO! en Lekkerland allebei de drive om te willen gaan en daarom passen we zo goed bij elkaar.”

Foodservice to the next level

“Ik ben ervan overtuigd dat Foodservice blijft groeien. Een voorbeeld als YO! bewijst wat we ook voor andere, al dan niet vergelijkbare formules, kunnen betekenen. Als er dan vol lof over Lekkerland gesproken wordt, geeft dat alleen maar nieuwe energie.” Mike vult daarop aan: “YO! is een interessante en verfrissende klant voor Lekkerland, met al onze mogelijkheden voor nieuwe ultravers-concepten.”