Onbemande kiosk_tanklocatie_vending_Convenience_Retail_Solutions_De_Haan
Wij helpen u ondernemen
Lekkerland Nieuws

Convenience Retail Solutions en De Haan introduceren onbemande 24/7 shop in petrol

De Haan Minerale Oliën en Convenience Retail Solutions - dochteronderneming van Lekkerland in Nederland - lanceren de eerste 24/7 shop voor onbemande tanklocaties. Begin deze week werd de eerste onbemande kiosk geopend bij De Haan Express in Amsterdam Noord.

De opbouw van de kiosk aan de Appelweg was allesbehalve een alledaags gezicht: per vrachtwagen arriveerde de plug & play oplossing die in mum van tijd werd afgemonteerd tot een compleet en onbemand shopconcept voor de petrol-consument.

Kansrijke shop-oplossing voor onbemande tanklocaties

De komst van de onbemande kiosk is een antwoord op de ontwikkelingen in de petrolbranche. ‘Het aantal onbemande tanklocaties in Nederland vertoont een sterke stijging en overtreft inmiddels het aantal bemande locaties’, aldus Ulrich Knieling, onafhankelijk adviseur bij Convenience Retail Solutions (CRS). ‘In Nederland bestaan er momenteel ruim 2100 onbemande tanklocaties die geen winkelaanbod hebben. Wij geloven dat juist op deze locaties volop kansen liggen door waarde en relevantie toe te voegen.’

Inspelen op urgentie binnen petrolbranche

De toekomst van tanklocaties en hun shop is onderhevig aan veranderingen door onder andere de opkomst van elektrisch rijden en de ontwikkelingen in verkoop van tabak. Voor veel petrol-ondernemers is het daarnaast een uitdaging om voldoende rendement te behalen en wordt er gezocht naar mogelijkheden om kosten te besparen. Ook het vinden van nieuw personeel blijkt in de praktijk niet eenvoudig. Om petrol-ondernemers meer kansen en mogelijkheden te bieden, ontwikkelt CRS een scala van oplossingen: van category management tot aan onbemande kiosken met een gevarieerd on-the-go productaanbod.

„‘De hedendaagse petrol-consument hecht grote waarde aan snelheid, gemak en een relevant assortiment. In samenwerking met onze industriepartners werkt CRS aan oplossingen die aansluiten op deze behoefte.'“
Freek van Beek, Algemeen Directeur Lekkerland en CRS

'Bovendien digitaliseert de wereld om ons heen. We spelen in op deze ontwikkelingen en bieden ondernemers inzicht en concepten om bestaande bemande locaties beter te laten renderen. De kiosk is een voorbeeld van een onbemande retailoplossing', aldus Van Beek.

De Haan is de launching customer die dit concept als eerste gaat testen onder hun eigen merknaam Tony’s Kiosk. Gedurende de uitrol wordt - op basis van kwalitatieve en kwantitatieve data - het consumentengedrag onderzocht en het assortiment doorontwikkeld. Naar verwachting zullen in de komende periode meer vending torens en kiosken verrijzen bij andere klanten van CRS en Lekkerland.

Onbemande_kiosk_tanklocatie_De_Haan_Convenience_Retail_Solutions_buitenaanzicht

Binnenkijken in de onbemande kiosk

Bijzonder aan de hagelnieuwe kiosk in Amsterdam Noord is dat zij dankzij haar ramen, schuifdeuren en LED-screens, een ware winkelbeleving biedt. Consumenten stappen daadwerkelijk binnen om vervolgens droog en comfortabel hun koffie of broodje voor onderweg te kopen, geheel volgens zelfbedieningsconcept. Voor een veilige shopervaring is de kiosk beveiligd met camera’s. Toegang geschiedt op meerdere manieren: met een bankpas, creditcard, mobiele telefoon, voordeelkaart of zelfs met een Apple Watch.

Binnen treft men de Order Kiosk aan: een slimme bestelzuil waar de consument eenvoudig zijn producten bestelt, aanbiedingen meepikt en direct afrekent. In de kiosk staan vijf vending automaten en lockers met gekoelde dranken, zoetwaren, sandwiches, seizoensgebonden assortiment en non-food artikelen zoals auto gebonden producten, bloemen en openhaardhout. De consument bestelt de producten via de Order Kiosk, waar direct ook electronic producten zoals giftcards en telefoonkaarten gekocht kunnen worden. Met een QR-code activeert hij zijn bestelling, waarna deze wordt vrijgegeven. Voor een goede kop koffie van Italiaanse horecakwaliteit kan men terecht bij de Lavazza automaat.

Onbemande kiosk_tanklocatie_bestelzuil_Convenience_Retail_Solutions_De_Haan
Onbemande kiosk_op_tanklocatie_Lavazza_Convenience_Retail_Solutions_De_Haan

Stopkracht genereren

Dankzij opvallende LED-schermen op en rondom de kiosk wordt bovendien “stopkracht” gegenereerd: extra aantrekkingskracht voor passerende consumenten die worden geattendeerd op de shopmogelijkheid en deze locatie als bestemming gaan beschouwen voor de snelle aankoop van convenience producten. Bovendien is hiermee een extra verdienmodel in plaats gebracht, waarbij adverteerders gebruik maken van de hoge mediawaarde dankzij de uitstekende ligging van de tanklocatie. Hiermee wil CRS extra toegevoegde waarde bieden voor zowel consumenten, ondernemers als industriepartijen.

Over Convenience Retail Solutions

CRS is specialist op het gebied van convenience retailoplossingen en heeft als primaire doel de petrolbranche in Nederland aantrekkelijker, relevanter en toekomstbestendig te maken. Dit doen zij door hun klanten te ondersteunen bij de ontwikkeling en optimalisatie van onbemande én bemande tanklocaties.

CRS richt zich op verhoging van de relevantie en winstgevendheid van de shop door de inzet van onder andere digitale oplossingen en een passend product- en promotieaanbod voor vandaag en morgen. Advies en implementatie van procesoptimalisatie, menusupport en voorraadmanagement zorgen voor de verlaging van dervingkosten en de efficiënte inzet van personeel. Tevens biedt CRS rendementsverbetering door middel van data-analyse, mechanismen voor kwaliteitscontrole en advies op het vlak van prijs en winkelinrichting.

Hiermee faciliteert CRS de verschuiving van tankstation waar men “en passant” kan kopen, naar aantrekkelijke gemakswinkel als op zichzelf staande bestemming.

In het CRS-team komen retailervaring, productkennis en innovatiekracht bij elkaar. Hierbij biedt Lekkerland haar klanten het beste uit twee werelden: groothandel Lekkerland als betrouwbare leverancier van een relevant assortiment en CRS als retailspecialist voor ondernemers in Petrol.

Wilt u weten wat Convenience Retail Solutions voor u kan betekenen? Neem dan contact op via: info@convenienceretailsolutions.nl

Binnenkort lanceren wij onze website voor Convenience Retail Solutions. Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Volg Convenience Retail Solutions op LinkedIn!