Wij helpen u ondernemen
Assortiment

Lekkerlands eigen foodserviceformule 2.0: modulaire oplossingen

12. January 2021

Bij Lekkerlands eigen foodserviceformule ‘Punto Gusto’ staat totale ontzorging voor ondernemers altijd centraal. Dat draait om meer dan een standaard plan en aanpak. De 2.0-versie van de formule biedt voor elk type klant en locatie een modulaire oplossing: van simpele koffiemodule voor de kleinere oppervlakten tot een complete lunchroom. Alle Punto Gusto-vestigingen ondergaan een metamorfose. Voor de maximale ondersteuning van de ondernemer en de optimale klantbeleving voor de consument.

Van verse broodjes naar modulaire oplossing voor elk type locatie

“In 2007 startten we in het petrolkanaal met een bakeryconcept voor het lunchmoment. In die tijd was er nog maar weinig aanbod in verse broodjes.

De bakery groeide uit tot Punto Gusto, een formule die veel verder gaat dan het lunchmoment en invulling geeft aan meerdere eetmomenten op een dag”, vertelt Tijn Cardinaal, Category & Channel Development Manager bij Lekkerland. “Ons doel is elk type klant, groot en klein, te kunnen helpen met modulaire oplossingen. Ook in andere kanalen.”

“Ons team vraagt zich elke dag af hoe we zelfs de kleinste details kunnen optimaliseren.”

“Elke dag bekijken we hoe we formules kunnen verbeteren voor onze klant, maar vooral voor de consument. Om als ondernemer slim in te spelen op de veranderende consumentenbehoeftes, is investeren in een bakery vaak een interessante stap. Voor de opstart van een nieuwe Punto Gusto en de optimalisatie van bestaande locaties nemen we alle negen bouwstenen (signing, assortiment, training & support, analyse & advies, uitrusting, promoties, huisstijl, narrowcasting en bonusblad) grondig onder de loep.”

Bouwstenen voor een krachtig merk

“De bouwstenen waaruit Punto Gusto bestaat, hebben een grote verbeterslag ondergaan”, vervolgt Tijn zijn verhaal. “Uiteraard willen we het de ondernemer op zoveel mogelijk vlakken zo makkelijk mogelijk maken. Een ander doel is om de formule eenduidig uit te voeren en uit te dragen. Zo krijg je een formule met een krachtige identiteit, met eigen inbreng van de klant dankzij een modulair principe.”

Signing

“Op het gebied van winkelcommunicatie en -navigatie hebben we de vernieuwde locaties voorzien van digitale menuborden. Een overzichtelijke presentatie van het menu, een moderne uitstraling en een gemak voor de ondernemer: geen geprinte promotiematerialen meer om zijn shop aan te kleden. De slimme schermen laten bijvoorbeeld zien waar de consument op een bepaald moment van de dag trek in zou kunnen hebben. Dit getoonde aanbod verandert niet willekeurig. Dankzij het analyseren van kassadata kunnen wij ons advies voor elke ondernemer op maat bijstellen: van aangepaste menu’s tot nieuwe promo’s.”

Assortiment

“Net als bij Punto Gusto 1.0 blijven we ons assortiment voortdurend ontwikkelen. Nieuwe producten en concepten waarbij de ondernemer de vrijheid heeft om beperkt ook lokale toevoegingen te doen. Dankzij inzichten vanuit kassadata, foodtrends en het veranderende consumentengedrag blijft ons foodservice-assortiment continu in beweging.”

“Levering is van essentieel belang, nazorg is minstens zo belangrijk.”

Training & support

“Om de verse producten professioneel en gastvrij aan te bieden, krijgen de medewerkers vooraf een training in HACCP-regelgeving en bereidingstechnieken. Dat kan op de eigen vestiging, of in de proefkeuken van Lekkerland.

Die begeleiding vinden wij belangrijk. Zo hoeft onze klant zich bijvoorbeeld niet bezig te houden met recepturen én kan de consument een constante kwaliteit verwachten.”

Analyse & advies

“Waar de ondernemer en medewerkers van ons leren, leren wij ook elke dag van alle Punto Gusto-vestigingen. Door het delen van kassadata kunnen wij precies zien waar het assortiment of de inrichting aanscherping nodig heeft. Via een op maat gemaakt dashboard krijgen ondernemers maandelijks een update van de laatste cijfers toegestuurd, die we per kwartaal met hen bespreken. Zo geven we vanuit de zijlijn concreet advies voor meer rendement en een betere shop.

Voor nieuwe locaties hanteren we vooraf altijd een storecheck: welke mogelijkheden biedt deze locatie en is het überhaupt verstandig om onze foodserviceformule hier te introduceren?”

Nieuw: bonusblad

“Naast de eenduidige lijn van maand- en kwartaalacties, kent Punto Gusto ook combideals. Deze worden getoond op de digitale menuborden en rouleren per (eet)moment op de dag. Op deze manier meten we ook weer de populariteit van een combideal.

We introduceren voor deelnemers in onze formule een bonusblad. Bij afname van bepaalde artikelen en volumes uit ons assortiment kan de ondernemer een bonus opbouwen die einde jaar wordt uitgekeerd.”

De toekomst van Punto Gusto

“Op korte termijn streven we ernaar om alle Punto Gusto’s zo snel mogelijk te optimaliseren naar 2.0. We zitten al bijna op de helft.
We hebben als doel om elk type klant, groot en klein, te helpen vanuit modulaire oplossingen die interessant zijn voor de betreffende locatie. We zien ook buiten het petrolkanaal de vraag naar deze totaaloplossingen. Zo blijft de formule in ontwikkeling, voor iedere locatie en elk kanaal.”

Punto Gusto is Lekkerlands eigen foodserviceformule die met modulaire oplossingen lekkere producten tegen een gunstige prijs-kwaliteitverhouding aanbiedt. Het totaalconcept is opgebouwd uit negen bouwstenen: signing, assortiment, training & support, analyse & advies, uitrusting, promoties, huisstijl, narrowcasting en sinds kort ook het bonusblad.