Wij helpen u ondernemen
Lekkerland Nieuws

Maatwerk en innovatie voor de winstgevendheid van de petrolwinkel

06. July 2021

De tankstationmarkt is “ongelofelijk in ontwikkeling”, zegt Freek van Beek, Algemeen Directeur van Lekkerland Nederland. “Op het voorterrein en in de shop”. Het gaat bij dat laatste niet per definitie om de toevoeging van een horeca-aanbod, vers en zelfs ultravers assortiment, maar om de relevantie van de shop in bredere zin. Assortiment, gemak en beleving dienen afgestemd te zijn op de lokale behoefte van de eindconsument en de ambitie van de ondernemer. (Bron: MoveOn)

Lekkerland heeft decennialange ervaring in de wereld van petrol en ontwikkelde door de tijd de tankstationbusiness met onze petrolpartners. “Het juiste assortiment, een uitstekende leverperformance en natuurlijk goede condities zijn voor iedereen in deze sector van belang. Maar daarnaast krijgen wij aanvullende vragen, bijvoorbeeld als het gaat om operationele ondersteuning en de doorontwikkeling van de shop”, zegt Van Beek. Daarbij past geen one-size-fits-all benadering; de kracht zit hem in het feit dat sommige klanten voor totaal ontzorgen kiezen waar anderen juist alleen van een specifieke oplossing gebruik willen maken. “Er zijn namelijk grote verschillen. Er zijn stations met een basic shop zonder bakery en er zijn ondernemers die vooroplopen, continu vernieuwen en graag zelf in de lead zijn. Voor beide uitersten, en alles daartussen, hebben wij de oplossingen.” Daarbij merkt Van Beek op dat Lekkerland ook steeds vaker in de plannen wordt betrokken van ondernemers. “Ze willen met ons sparren, we dagen elkaar uit. Prachtig om te zien.”

Belangrijke aspecten winstgevendheid

Van Beek weet dat ondernemers nadrukkelijk kijken naar de doorontwikkeling van hun shop en de concepten daarbinnen. “Belangrijke aspecten bij de keuze voor een grossier zijn dan ook een relevant assortiment, service-oplossingen op locatie, maar juist ook ondersteuning en ervaring om de winstgevendheid van winkel te verbeteren op innovatieve manieren.
Om met dat eerste te beginnen; de nadruk ligt vaak op vers en ultravers. Zeker een belangrijke categorie, maar in onze ogen gaat het altijd om het meest relevante assortiment en dienstverlening die van toegevoegde waarde is op een locatie. Natuurlijk kunnen wij vers leveren. Dat doe we al jaren voor toonaangevende klanten binnen en buiten petrol. En ja, dat geldt ook voor de buffelmozzarella uit Campania, Italië. Maar is extreme assortimentsbreedte per definitie  relevant voor de meeste ondernemers? Samen met de ondernemer kijken wij wat het beste past bij de positionering van het station. De samenstelling van de menukaart, het gebruik van ingrediënten, schapinvulling, prijsstelling, gezondheidsclaims … Het hele plaatje moet kloppen om de winkelbeleving zo makkelijk en prettig mogelijk te maken, maar ook rendement te maken als ondernemer. Dat vraagt om maatwerk! De samenwerking kan ver gaan, maar de klant bepaalt dat zelf. Het is per slot van rekening de winkel van de klant.”

„Samenwerking in alle mogelijke vormen met klanten die behoefte hebben aan ondersteuning.“

Innovatie en kostenbeheersing

Een ander belangrijk aspect dat speelt is kostenbeheersing voor de ondernemer. Lekkerland kijkt daarbij naar de processen in de shop en naar de introductie van concepten, die dit mede bewerkstellingen. “Denk aan oplossingen die ervoor zorgen dat processen efficiënter verlopen in de winkel en in de bevoorrading ervan, zoals bijvoorbeeld een bestel- & scanzuil”, aldus Van Beek. Dergelijke introducties sluiten ook aan op een ander belangrijk punt; innovatie. Van Beek: “Wij gaan ons nog explicieter bezighouden met klanten die behoefte aan hebben aan ondersteuning. Zo zijn we bezig met de ontwikkeling van oplossingen voor onbemande tanklocaties”

Digitalisering; de toekomst is nu

De directeur van Lekkerland ziet nog een belangrijke ontwikkeling; de shop digitaliseert. “Dit gaat dus ook een steeds belangrijkere rol spelen bij het gemak voor de consument in het koopproces en voor de ondernemer in zijn bedrijfsvoering. Denk alleen al aan de eerdergenoemde bestel- & scanzuilen die al ontwikkeld zijn. Maar het gaat ook om softwaresystemen die het bestelproces voor de ondernemer automatiseren.”
Petrolpartijen timmeren aan de weg en sorteren voor op de toekomst: de functie van het tankstation verandert en Lekkerland ondersteunt hen om op die verandering te kunnen inspelen. “De eindconsument denkt in gemak; die stopt en wil zijn auto kunnen opladen. En ondertussen wil hij of zij ook het perfecte kopje koffie. Wij helpen tankstation-ondernemers, clusters en maatschappijen de behoefte in kaart te brengen. Zo monitoren we nauwkeurig de veranderende wensen van de consument en welke promoties het meest effectief zijn. Dat levert data op, waarmee we partijen nog beter kunnen adviseren over de te maken keuzes in hun station. Vervolgens bieden we ook concepten aan waarmee ze meteen aan de slag kunnen en inspelen op de wensen. En dat alles doen we met een hoge mate van leverbetrouwbaarheid, iets wat een randvoorwaarde is.”

Nieuwe partnerschappen

Wilt u meer weten over Lekkerlands visie op de petrolmarkt van de toekomst?

Groener ondernemen

Duurzaamheid staat hoog op de agenda bij Lekkerland, om elk proces in onze keten efficiënter en innovatiever te maken. Voor onszelf én voor onze partners. Naast de constante verduurzaming van het assortiment kijken we naar duurzame logistiek. Maar het gaat verder; Lekkerland richt het magazijnen slim in, onderzoekt nieuwe technologieën voor het wagenpark van de toekomst en bedenkt oplossingen om elke rit zo efficiënt mogelijk te maken. Alles om energieverbruik, CO2-uitstoot en de footprint te minimaliseren.
Onze verantwoordelijkheid stopt niet bij het leveren van een bestelling. We denken bijvoorbeeld met fabrikanten mee over het voorkomen van voedselverspilling en het retourneren, hergebruiken en recyclen van verpakkingsmaterialen. Lekkerland biedt ook circulaire oplossingen voor diverse afvalstromen, zodat deze een nieuwe bestemming krijgen. Zo wordt koffiedrab gebruikt als voedingsbodem voor het kweken van oesterzwammen die weer verwerkt worden in snacks voor onze klanten.