Ontbijten is niets nieuws uiteraard. 75% van Nederland doet het iedere dag. Gelukkig, want het is dé maaltijd die zorgt voor nieuwe energie. Wat wél anders is, is hoe en waar Nederlanders ontbijten. Ze ontbijten steeds meer buiten de deur en ze nemen er de tijd voor. Buiten de deur eten is niet langer een luxe, het is gemak. Was uw ontbijtassortiment 10 jaar geleden compleet met onder meer de pecannotenbroodjes, croissants en voorverpakte koeken? Daar redt u het nu allerminst mee. Is uw ontbijtaanbod met de tijd mee gegaan? Check het met onderstaande punten.

Van haasten naar onthaasten

Waar uw klant eerst met haast binnenkwam en snel een broodje meepakte, nemen consumenten nu de tijd. Heeft u een gelegenheid waar ze even kunnen zitten? Onderschat het belang van deze service niet. Het is een belangrijke pijler voor een toekomst waarin elektrisch rijden groter wordt en automobilisten hun auto opladen. Uw shop krijgt voor deze groep een andere functie. Zij willen bijtanken op een andere manier. Een manier waarin uw shop, het assortiment én to-stay centraal staan. Mooie bijkomstigheid is dat klanten die in uw shop verblijven, daar meer consumeren.

Van slim naar nog slimmer

Nu alles om u heen wat onzeker voelt, is het slim om voor veilig te kiezen op de vlakken waarop u wel invloed heeft. Denk aan slimme recepturen met maximaal 5 ingrediënten. Op deze manier heeft u minder kans op derving en kunt u nog steeds een uniek broodje op het menu zetten. Belangrijk is wel dat de kwaliteit goed is, want uw klant weet wat er te koop is en streeft naar goede kwaliteit. Onderschat ook de waarde van goede halffabrikaten niet. Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn om uw klant te verrassen. Met minimale inspanning, maximaal resultaat behalen dus.

Van onwetend naar alwetend

Je bent wat je eet. We kennen de uitdrukking allemaal, maar de nieuwere generaties hebben deze wijsheid naar een hoger niveau getrokken. Zij vereenzelvigen zich met wat ze eten. Ze zien eten als brandstof voor het bereiken van persoonlijke potentie op het gebied van gezondheid, sociale status, lichamelijke en mentale energie, maar ook hun emotionele welzijn. Kunnen we hen een gehaktstaaf verkopen? Het antwoord is ‘nee’. Zorg voor salades in uw shop, voor boerenbrood, voor ingrediënten die eerlijk zijn en vertel het verhaal erachter ook. Dan kan heel gemakkelijk door het te presenteren met daarbij een krijtbord met zelfgeschreven tekst. Het werkt! Let maar op.

Van de ochtend naar de gehele dag

Een croissantje om 20.00 uur ’s avonds moet kunnen, volgens de moderne consument. Het is een aanhoudende trend: clockless eating. De klassieke drie-eenheid van ontbijt-lunch-diner wankelt hiermee. Veel liever nuttigt men wat meer kleinere maaltijden gedurende de dag en ontbijtartikelen in de avond zijn absoluut geen uitzondering. Zorg daarom dat uw schappen ook aan het einde van de middag nog gevuld zijn. Uit angst om producten te moeten weggooien, wordt dit vaak niet gedaan.  Maar probeer het eens. Start met wat kleinere hoeveelheden en breidt het langzaam uit. U zult zien dat het loont.

Van volautomaat naar barista

Weet u het nog? Die tijd dat het voldeed om een volautomaat in uw shop te hebben. Nu bijna niet meer voor te stellen toch. De macchiato’s, cappuccino’s en latté’s vliegen ons om de oren. Koffie blijft een topper en het loont zeer om uw klanten te voorzien van een goede kwaliteit koffie. Daar maken ze een extra stop voor. Het is een ochtendritme: een koffie-to-go halen. Doet u er genoeg aan om ervoor te zorgen dat ze bij uw shop stoppen? Een tip is om ook hier storytelling, oftewel het verhaal achter de koffie, toe te passen. Waar komen de bonen vandaan? Is het eerlijke koffie? Zo kunnen mensen met een gerust hart hun bakkie drinken.