23. June 2020

Bron: FSIN

De foodanalisten van onderzoeksbureau Mintel inventariseerden de belangrijkste vijf smaaktrends, die in het bijzonder in de VS opkomen. (bron FoodService Instituut Nederland).

Voedsel dat de vitaliteit stimuleert, is een prioriteit voor veel Amerikanen. Mintel: ‘Consumenten kijken verder dan een uitgebalanceerd dieet; ze willen lichaam, geest én ziel verantwoord voeden met ingrediënten die bijdragen aan een goede levenshouding en darmflora.’

1. Geïnspireerd door Ayurveda Op verpakkingen en menukaarten tref je vaker ingrediënten aan die zijn gebaseerd op de oude Indiase leer Ayurveda (‘kennis van het leven’). Zuiverheid en geestelijk en lichamelijk welbevinden staan bij deze filosofie voorop. Mintel: ‘Het gaat om botanische en adaptogene ingrediënten.’ Dit zijn bestanddelen die in potentie de mentale en lichamelijke weerbaarheid bij stress kunnen vergroten.

2. Gefermenteerde voeding Gefermenteerde producten blijven in opkomst. Mintel: ‘Amerikanen begrijpen het verband tussen fermentatie en gezondheid steeds beter; we zien dat meer restaurants/foodmerken ermee werken. Denk maar eens aan kimchi, kombucha, gefermenteerde sojabonen en Japanse miso.’

3. Van mediterraan naar oosters De oorsprong van de populaire mediterrane keuken ligt in het Midden-Oosten; steeds meer gaat de belangstelling dan ook die kant op. Mintel: ‘Amerikanen zijn volop bekend met voedselproducten als hummus, falafel en zhug. Ze worden ontvankelijker voor regionale oosterse keukens in landen als Israël, Jemen, Libanon en Syrië.’

4. Regionale Indiase gerechten Afgezien van Ayurveda groeit ook verder de populariteit van de Indiase keuken. Mintel: ‘Amerikanen zijn bekend met masala en Indiaas streetfood; het is bijna al mainstream geworden. De regionale keukens van India zullen verder verkend worden.’

5. Japans streetfood en Instagram Mintel stelt vast dat Japanse smaakmakers als sushi, ramen en matcha (groene poederthee) onverminderd in trek zijn. ‘Door de kleuren, vormen en presentatie is Japans streetfood gewild op Instagram. Nu het toerisme er toeneemt, verwachten we een sterkere focus op Japanse smaken.’