Wij helpen u ondernemen

Webshop voor bakery’s: een efficiënte oplossing voor het drukste moment van de dag.

12. July 2021

Na een succesvolle pilot, lanceert Lekkerland in samenwerking met partner Midmid een online bestelsysteem waarmee klanten van Lekkerland via een eigen webshop online broodjes, dranken en andere producten  kunnen verkopen aan on-the-go consumenten. Vanwege de vele voordelen voor zowel consument als klant, groeit de interesse in de webshop aanzienlijk. De efficiënte oplossing, die zorgt voor extra omzet, is voor meerdere kanalen geschikt.

Waar het allemaal begon

"Met een bakery concept als Punto Gusto ondersteunen we ondernemers bij alle facetten van hun bakery. Van het eerste ontwerp tot de bouw, van de samenstelling en calculatie van de menukaart tot de training van het personeel. Na de opening van de bakery blijven we personeel trainen, bieden we Broodjes van de maand aan, HACCP-audits indien gewenst en volgen we met de klant de verkopen via een dashboard. De bestelsite is een volgende stap in de ondersteuning”, weet Vincent van Paassen, Nationaal Accountmanager bij Lekkerland.

„De webshop maakt het bakeryconcept compleet“
Vincent van Paassen, Nationaal Accountmanager bij Lekkerland.

“Om het plaatje compleet te maken, hebben we de webshop geïntroduceerd. Een toegevoegde waarde die de next step in ontzorging biedt.” Afgelopen jaar startte de pilotfase van de webshop. “De coronaperiode was een uitgesproken moment om deze uitbreiding van het bakery concept te testen. We speelden direct in op de behoefte aan veiligheid, hygiëne en minder contactmomenten.”

Kleinschalige pilot groeit uit tot succesvolle webshop

Tijdens de pilot werd onder meer gemeten of het systeem soepel werkt, of het assortiment goed is afgestemd en of de ondernemer de webshop zelf makkelijk kan beheren. In die maanden heeft Lekkerland waardevolle data verzameld bij verschillende bakery’s. Data die hebben bijgedragen aan een optimalisatie van de webshops en meer gemak voor zowel de ondernemer als de consument.
“Inmiddels is de webshop voor zeven Punto Gusto-locaties live. We zien vooral dat de webshops van toegevoegde waarde zijn voor bakery’s in de omgeving van industrieën en bedrijven. Het biedt een uitkomst voor mensen die werken op grote bedrijventerreinen en die meerdere broodjes tegelijk willen bestellen. Ze plaatsen hun bestelling online en halen deze op een aangegeven tijdstip op bij de desbetreffende bakery. Simpel, snel en efficiënt.”

„Een oplossing voor het drukste moment van de dag“

Waar trekt Lekkerland lering uit en wat zijn de voordelen?

“We merkten in de opstart van de webshops, dat het een uitdaging was om consumenten om te buigen van telefonisch naar online bestellen. Gelukkig ging die transitie vrij snel. Bij telefonische bestellingen werden consumenten verwezen naar de webshop. Sommige ondernemers stimuleerden en activeerden het online bestellen zelfs door een korting of gratis extraatje te bieden. Daarnaast is het complete POS-pakket voorzien van een QR-code om het gebruik van de webshop te promoten.”

“Dankzij de dashboards konden we de drukke en minder drukke momenten gedurende de dag in kaart brengen. Zo zagen we dat de piekbelasting tussen 12.00 en 13.30 uur ligt. Op dat moment wordt bij veel bakery’s zo’n 40 tot 50% van de omzet gedraaid. Door de online bestellingen verschuift het ordermoment naar voren, waardoor medewerkers van de bakery het nodige voorwerk kunnen doen en zich kunnen voorbereiden op de drukte. De bon wordt automatisch geprint, er komen minder telefoontjes (tegelijk) binnen en consumenten betalen vooraf. Medewerkers kunnen de broodjes efficiënter bereiden en de afwerking van de transactie gaat lekker vlot.”

Additionele verkoop

Van Paassen kaart nog een ander interessant voordeel aan. De webshop zorgt namelijk voor een stijging van de additionele verkoop. “Wanneer mensen de mogelijkheid hebben om op hun gemak via de site door het menu te scrollen en swipen, zijn ze sneller geneigd om iets extra’s te bestellen.”
Van Paassen: “Sinds maart zijn we volop bezig met het realiseren van de webshops voor een groot aantal Punto Gusto-locaties. We meten en vergelijken data van verschillende webshops en upgraden de online-omgeving waar nodig. Op basis van de eerste resultaten zien we dat binnen vijf maanden tijd zo’n 10% van de omzet via de webshop mogelijk is.”
Naast bakery’s leent het online bestelsysteem zich ook voor bijvoorbeeld lunchrooms, waarbij het pre-orderen en bezorgen makkelijk kan worden aangeboden. Lekkerland biedt de webshop ook aan voor white-labelgebruik.

Van de eerste lovende reacties naar de next steps.

De bakery-ondernemers zijn zeer te spreken over de webshop. Ze zijn positief over de toegevoegde waarde die het online bestelsysteem heeft op het gehele bakeryconcept. Het systeem is zeer gebruiksvriendelijk, volledig gekoppeld aan het menu/assortiment en door de ondernemer eenvoudig zelf aan te passen naar wens. Van het toevoegen van combideals tot het wijzigen van de menukaart, alles werkt snel en spreekt voor zich. Ook geeft de webshop ondernemers de kans om personeel gerichter in te zetten, terwijl de wachttijd voor de consument ook nog eens daalt.

„De Punto Gusto-bestelsite helpt Klik om het gemak voor onze gast te vergroten: zij kunnen simpel en snel broodjes bestellen. Dit voorkomt wachtrijen en spreidt onze piekbelasting, waardoor we meer omzet kunnen draaien.“
Ronnie Koolen, Klik Exploitaties

Wilt u ook starten met online verkopen vie een eigen webshop?

Lekkerland maakt het u gemakkelijk:

  • Het bouwen en lanceren van de webshop wordt volledig verzorgd
  • Uitgebreide webshop-opties
  • Geen technische kennis nodig
  • Uitleg over het succesvol verwerken van online orders in de bakery

Neem gerust contact met ons op. Samen bespreken we de mogelijkheden en richten we de webshop geheel naar wens in. Binnen twee weken kunt u al live zijn.