Wij helpen u ondernemen
Assortiment

Naar weerbare Foodservice-ondernemers en consumenten met vertrouwen

FoodserviceXs, het kennisplatform voor marketeers in Foodservice, besteedde in de uitzending van 16 juli jl. aandacht aan de impact van Covid-19 op de wereld van Foodservice en on-the-go consumptie. Hans Steenbergen, trendwatcher en mede-oprichter van Food Inspiration, deelde trends, ontwikkelingen en zijn visie op de toekomst van Foodservice. Tijn Cardinaal, Category & Channel Development Manager bij Lekkerland, was tafelgast. Hij vertelt hoe Lekkerland inspeelt op de veranderingen en welke oplossingen Lekkerland biedt voor de ondernemers binnen het on-the-go segment.

Van kwetsbare naar weerbare ondernemer

De intelligente lockdown was merkbaar in de hele on-the-go keten. Wat heeft Lekkerland gedaan om ondernemers in de Foodservice-branche steviger in hun schoenen te laten staan en om uiteindelijk het vertrouwen van de consument terug te winnen?

Tijn vertelt over het belang van advies op maat en actief meedenken, om de risico’s voor de klant zo klein mogelijk te maken. “Hierbij draait het vooral om het creëren van veerkracht. Bij Lekkerland hebben we gekeken hoe de stappen binnen ons complete bedrijfsproces kunnen bijdragen aan het ondersteunen van de klant. Dan moet je denken aan het flexibel inplannen van minder drops, maar ook aan een aangepast plan voor de bevoorrading. In overleg met onze leveranciers hebben we gekeken naar oplossingen met betrekking tot de THT-datum. Omdat bepaalde schappen in de shops leeg kwamen te staan, hebben we meegedacht over een herinrichting van het schappenplan, andere looproutes en uiteraard een aangepast assortiment.”

Terug naar het vertrouwde en bekende

Consumenten zijn huiverig voor besmetting en kiezen voor zekerheid, ook in eten en drinken. De ultraverse poké bowls maakten plaats voor het vertrouwde broodje kaas. Hoe geeft Lekkerland gehoor aan de roep om hygiëne en veiligheid?

“We hebben slimme keuzes gemaakt en gezorgd voor voorverpakte oplossingen en halffabrikaten. Denk bijvoorbeeld aan voorgegaarde kippendijen in ketjap. De ondernemer hoeft het voorbereide en gekoelde product alleen maar op te warmen en op een broodje te leggen. Een stuk hygiënischer en ook minder complex om op de winkellocatie te bereiden.
Goed en gezond hoeft niet per se ingewikkeld te zijn. Dat blijkt wel uit ons zogenoemde ‘Basic Excellence’: een kleinere menukaart voor de bakery, met weinig ingrediënten en een simpele receptuur een totaaloplossing bieden voor de klant. De bereiding is snel en eenvoudig, en de koeling blijft goed gevuld met verse, verpakte producten. Klaar om mee te nemen.”

Een groeiende bewustwording


Er wordt gesteld dat we in tijden van crisis ongezonde verwennerijen verkiezen boven iets gezonds.

“De pandemie leidt er aan de andere kant ook toe dat we ons bewuster zijn van onze gezondheid en weerstand. Mensen gaan nu weer vaker op pad, zoeken elkaars gezelschap op en eten buitenshuis. Dan eten ze echt niet ongezond.
Nu het woon-werkverkeer opstart, draait het on-the-go segment weer. Daar kunnen consumenten terecht voor gezonde en gevarieerde maaltijden.

Onze klanten kunnen hun gastvrijheid weer uitdragen naar de consument. Dat is tenslotte waar het bij Foodservice om draait.”

Samen naar een sterkere Foodservice-toekomst

“Voor nu ligt de prioriteit bij het genereren van traffic naar de shop en meer omzet. Zo hebben we opstart-acties opgezet voor elk kanaal en voor belangrijke assortimenten. Onder de noemer ‘Fit for the future’ profiteren klanten gedurende deze maanden van extra voordeel op specifieke productcategorieën. Dit alles om de business weer op gang te helpen en de driehoek tussen onze klanten, onze leveranciers en onszelf een boost te geven.
Onze klanten tonen een ondernemersmentaliteit, die volledig aansluit op onze eigen Lekkerland-mentaliteit: ‘your most convenient partner’ zijn. Wij zullen er alles aan doen om onze klant nog succesvoller te maken.”