Logistiek partner

Lekkerland verjongt wagenpark met 23 innovatieve trucks

02. August 2021
onderwerpen: Logistiek partner

Een duurzame investering voor de toekomst

Met maar liefst 23 nieuwe trucks realiseert Lekkerland dit jaar een flinke verjonging van het wagenpark. Een volgende stap richting een emissievrije toekomst. De innovatieve vrachtwagens zijn volledig voorzien van de laatste technologieën op het gebied van veiligheid en duurzaamheid. Bas Wouters (Supply Chain Manager Lekkerland) en Gerard Montijn (Fleet Manager Lekkerland) vertellen over de optimalisaties van de nieuwe trucks, de voordelen voor de chauffeurs en hoe Lekkerland werkt aan toekomstbestendige leveringen aan klanten.

Vanwaar deze nieuwe vrachtwagens?

Lekkerland is voortdurend op zoek naar nieuwe, slimme oplossingen om de logistieke dienstverlening te innoveren. Van de 122 trekkende eenheden wordt dit jaar ruim 1/5 verjongd. Zo heeft Lekkerland dit jaar geïnvesteerd in totaal 23 nieuwe vrachtwagens, waarvan de eerste elf inmiddels verdeeld zijn over de drie distributiecentra. De andere  twaalf vrachtwagens volgen later dit jaar.

“De nieuwe voertuigen voldoen stuk voor stuk aan de wettelijke Euro 6d-norm”, vertelt Montijn. “Dat betekent dat onze chauffeurs met deze Euro 6-wagens nog tot eind 2029 in zero-emissiezones mogen rijden.” Van de nieuwe bakwagens zijn er zeventien met een 3T-laadruimte: geschikt voor leveringen van ongekoelde, vers gekoelde (tot +7°C) en diepvriesproducten (tot -20°C) in één stop. Ze zijn ook uitgerust met elektrisch aangedreven koelinstallaties en voorzien van ons eigen Intelligent Cooling System.”
De nu vervangen Euro 5-vrachtwagens verdwijnen nog niet volledig. “Deze blijven deels inzetbaar als back-up, zodat we flexibel kunnen zijn op drukkere momenten in het jaar.”

vergrößern

Beter voor het milieu, de Lekkerland-chauffeur en fijn voor de klant

Voldoen aan de Europese milieueisen en strenge restricties in stadscentra is zeker niet de enige reden waarom Lekkerland kiest voor de modernste vrachtwagens. Montijn: “Het feit dat we bij Lekkerland al sinds 2008 gebruikmaken van elektrisch aangedreven koelsystemen zonder dieselmotor, bewijst dat we continu meegaan met de tijd en actief bezig zijn met nieuwe ontwikkelingen.” De nieuwe wagens zijn standaard uitgerust met de laatste technologieën om de (stads)distributie zo energiezuinig mogelijk te maken. Naast verduurzaming dragen de innovatieve systemen en functies ook bij aan een optimalisatie van de veiligheid en een verbetering van het rijcomfort.

„Energiezuiniger, veiliger en comfortabeler van A naar B.“

“Dankzij de mirrorcams zijn grote spiegelpartijen overbodig. Deze bieden met name een uitkomst voor de binnensteden, waarbij chauffeurs een beter en vrijer zicht hebben op alles wat er om hen heen gebeurt. Neem daarbij ook het Dode Hoek Detectie Systeem (DHDS): sensoren meten de afstand tussen het voertuig en voetgangers/fietsers. De chauffeur wordt gewaarschuwd en kan zo veilig afslaan in de stadscentra. Verder voorspelt Predictive Powertrain Control (PPC) wat voor bochten en hellingen er aankomen op de route. Op het juiste moment schakelt de wagen automatisch naar de juiste versnelling. Tot slot beschikt elke nieuwe truck over Active Brake Assist 5: stilstaande of bewegende objecten worden waargenomen, waarna er automatisch wordt ingegrepen middels een actieve noodstop.” De chauffeur komt zo veilig mogelijk aan op de plaats van levering en de klant krijgt een moderne vrachtwagen voor de deur die stiller, zuiniger en milieuvriendelijker is.

We spraken een aantal Lekkerland-chauffeurs en vroegen hen wat de voordelen van de nieuwe wagens in de praktijk zijn. Uiteraard zijn nieuwe systemen en functies altijd even wennen, maar de eerste reacties waren zeer positief. Zo rijdt Ruud van Wijk, Lekkerland-chauffeur, sinds een week of drie in de nieuwe trekker en dat bevalt hem uitstekend.

„Er is aan alles gedacht om de rit zo aangenaam mogelijk te maken.“
Ruud van Wijk, chauffeur bij Lekkerland

Van Wijk: “Het nieuwe dashboard is modern, functioneel en makkelijk te bedienen vanaf het stuur. Ook Adaptive Cruise Control is heerlijk om mee te rijden. Dankzij PPC wordt zelfs het schakelgedrag herkend en de snelheid aangepast. Een van de grootste verschillen met de oudere wagens vind ik toch wel de mirrorcams. Je hebt geen last meer van een trillende spiegel of regendruppels die het zicht beperken. Bovendien kan de cameralens een veel grotere hoek overbruggen dan een spiegel. Al met al is er veel geautomatiseerd, maar gelukkig heb je als chauffeur nog steeds zelf de controle. Zo vertrouw je op de technologie én op je eigen rijvaardigheden.”

Op weg naar een toekomstbestendig wagenpark

Met deze state-of-the-art trucks zet Lekkerland een volgende stap richting een toekomstbestendig wagenpark. Wouters licht toe: “Voor nu hebben we met onze nieuwe vrachtwagens tot en met 2029 toegang tot zero-emissiezones. Dat klinkt misschien ver weg, maar Lekkerland zit zeker niet stil als het gaat om het verbeteren en verduurzamen van stadsdistributie”. Dankzij verschillende duurzame initiatieven is Lekkerland hard op weg naar zero emissie. Deze nieuwe lichting vrachtwagens telt daarin mee. Maar Lekkerland heeft ook al ruime ervaring in het gebruik van stadshubs en verdiept zich meer en meer in batterij-elektrisch rijden en waterstof als nieuwe brandstof.

„Met verschillende initiatieven blijven we vooruitkijken.“

Wouters: “Lekkerland onderzoekt onder meer de toepassing van waterstof. Door middel van tests en analyses meten we in hoeverre waterstof duurzaam toepasbaar is in de praktijk. We weten al dat waterstof snel bij te tanken is, het wagenpark 24/7 inzetbaar blijft en dat de actieradius groot genoeg is om lange afstanden met zware volumes af te leggen. De technologie ligt binnen handbereik.”