De weergoden zijn ons deze dagen goed gezind. Maar wat kun je op warme dagen het beste drinken? Een heerlijk koud drankje of, hoe gek ook, beter een warm drankje? Door de vraag zo te stellen voel je het antwoord al een beetje aankomen. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat het beter is om een warm drankje te nemen. Waarom? Warme of hete dranken zorgen ervoor dat je gaat transpireren en hierdoor raak je de warmte kwijt. Toch zien we in de praktijk vaak het tegenovergestelde. Koude danken zijn hot!

Koude dranken

Een van de meest veranderlijke productgroep van de laatste tijd is toch wel de groep van de koude dranken. Waar men vroeger trouw bleef aan één lievelingsdrankje, switcht men nu net zo gemakkelijk van een cola naar een vers vruchtensapje naar een energiedrankje. Gewoon waar ze op dat moment behoefte aan hebben. De functionaliteit van drankjes staat echt centraal. Wat zijn nu de precieze trends?

Dorst!

Wachten met dorst lessen tot ze thuis zijn, dat zit er niet meer in. Als de consument nu zin heeft om iets meer energie te krijgen, dan willen ze dat NU. Dat geldt zowel voor jong als oud. Er wordt meer geld uitgegeven buitenshuis, drinken is daarvan een grote kostenpost. Zoals gezegd werkt het niet meer op routine, maar meer op de behoefte en impuls van dat moment. Nu staat nog maar op 35% van de kassabonnetjes een koud drankje, echter zijn daar nog veel kansen te behalen.

Go with the flow

Een vers sapje of smoothie bij de lunch, een energiedrankje in de middag. Het draait allemaal om het moment. Koude dranken worden vaak gekocht in een impuls. Sterker nog, het is een van de meest impulsgevoelige producten in een shop. Vandaar dat het ook zoveel kansen met zich meebrengt. De keuze voor een koude drank is gebaseerd op twee behoeftes: ‘ik heb het nodig’ en ‘ik wil genieten’. De eerste behoefte draait echt om functie: ik ga zo sporten, dus ik wil extra energie. Bij ‘ik wil genieten’ draait het om het kiezen voor een drankje waar je op dat moment zin in hebt.

Bewuste levensstijl

Welke trend ontbreekt uiteraard ook niet bij de koude dranken? Juist, de trend van een meer bewuste levensstijl. Uit het Nationale Frisse Drankenonderzoek van 2021 komt naar voren dat 3 op de 5 Nederlanders let op de hoeveelheid suiker dat er in hun drankje zit. Daarom vind je in menig shop een breed scala aan de suikervrije en suikerarme drankjes. Of waters met of zonder smaakje. Light en zero frisdranken worden vooral gedronken omdat er minder calorieën en suiker in zitten. En water drinken we gedurende de dag het meest.

Vergeet ook niet dat de kennis van de shopper toeneemt. Maar ook wetgeving heeft een impact op deze productgroep. De frisdranksector heeft in het kader van het nationaal Preventieakkoord afgesproken om de calorieën die via frisse dranken worden ingenomen in 2030 met 30% zijn verlaagd t.o.v. 2012. Producten die daar een toegevoegde waarde in betekenen zijn populair.

Meer informatie

Bent u nog geen klant van Lekkerland, maar wenst u meer informatie te ontvangen over ons productenassortiment en onze dienstverlening? Neem dan contact via: 088 - 7474 111.